E-mailmarketing, ga A/B testen!

Vraag jij je het volgende ook wel eens af?

  • Valt deze of juist die andere onderwerpregel beter op in de mailbox van mijn lezers?
  • Zien mijn lezers liever een grote foto of juist meerdere kleinere?
  • Lezen ze liever een interview of gewoon een artikel in de nieuwsbrief?
  • Kopen mijn lezers meer producten wanneer ik meer producten in mijn nieuwsbrief plaats of raken ze juist de draad kwijt?

Herkenbare vragen die je jezelf wel eens stelt wanneer je weer een nieuwsbrief in elkaar aan het zetten bent? Of vragen waar je het wel eens met je collega’s over hebt? We denken dat dit het beste is of dat dit het beste werkt. Vaak allemaal op onderbuikgevoel. Maar weet je dat je veel elementen van e-mailmarketing ook gewoon kunt testen?

Ik werk voor mijn opdrachtgevers met Mailchimp. In Mailchimp kun je variabelen testen. Bijv. je onderwerpregel of specifieke content. Naar een deel van je mailbestand worden allebei de varianten (A en B) gestuurd. Na een aantal uur analyseert Mailchimp welke versie beter scoort op basis van openrate of clickrate. Die versie wordt dan automatisch naar de rest van je mailbestand gestuurd. Het grootste gedeelte van je mailbestand ontvangt de meest succesvolle nieuwsbrief. Fijn, toch?

Vergeet de testen die je doet niet ergens vast te leggen. Zo weet je wat je al eens getest hebt en kun je de resultaten makkelijk terugvinden en toepassen op je volgende nieuwsbrief.

Geen idee wat je moet testen? Wat dacht je van:

  • Onderwerpregel; verstuur identieke mails met een verschillende onderwerpregel. Bijv. kort en lang. Of kies specifieke woorden die je wilt testen.
  • Afzender; verstuur je nieuwsbrief namens een persoon of namens een organisatie.
  • Inhoud/content; welke onderwerpen scoren beter? Welke onderwerpen moet je bovenaan plaatsen en welke juist niet?
  • Content/beeld; maak twee varianten (gelijke tekst) met verschillende beeld en bekijk welke variant het beste scoort.
  • Verzendtijd; welk tijdstip scoort de hoogte openingsratio?

Met mij eens sparren over jouw e-mailmarketingstrategie?
Mail me en we plannen snel een afspraak!