Facebookstrategie voor ondernemers

Facebook pagina

Facebookstrategie voor ondernemers *light*

Een frisse blik van buitenaf om je op weg te helpen, kan zo nu en dan best handig zijn. Ik bied kleine ondernemers een Facebookstrategie *light* aan. Geen dikke en dure plannen, die je waarschijnlijk toch nooit leest, maar een beknopt en praktisch plan waar je direct mee aan de slag kunt.

Zo ongeveer vier pagina’s waarin je het volgende kunt verwachten:

  • Een vertaling van jouw ondernemingsdoelstellingen naar Facebook doelstellingen.
  • Omschrijving van jouw doelgroep zodat we die goed voor ogen hebben en content maken die zij graag lezen.
  • Content; van inhoud, voorbeelden tot beeldtaal.
  • Contentplanning voor de eerstvolgende maanden.
  • Evaluatiecriteria: meten en weten om wijzer te worden.
  • Moodboard: een voorzet voor een visuele Facebook identiteit.

Beknopt, toegankelijk en betaalbaar.
Welkom bij Het Marketingloket! 

Waar ik je bij kan helpen

Is een Facebook strategie
light iets voor jou?

Of heb je een andere vraag voor mij?
Vul hieronder je gegevens in en je hoort snel van mij!

Merkwaarden & beeld

Merkwaarden

Visuele communicatie, kort gezegd, beeld (bewegend en stilstaand) wordt steeds belangrijker. Een eigen beeldstrategie op basis van jouw merkwaarden en beeldtaal is tegenwoordig onmisbaar.

Je kunt als ondernemer of als merk niet meer zonder. Het zou, wat mij betreft, een verplicht onderdeel moeten zijn van de brandguide of het huisstijlhandboek. Want een goed beeldbeleid draagt bij aan merkbeleving. Het zorgt er voor dat je consistent communiceert en een duidelijke beeldtaal spreekt. Een goede beeldtaal laat zien wie je bent en waar je voor staat zonder dat je tekst nodig hebt.

Om de juiste beelden bij je merk te selecteren, is het belangrijk dat je goed inzicht hebt in jouw merkwaarden en merkpersoonlijkheid. Je moet goed weten wie je bent om dat met het juiste beeld te kunnen vangen. Dus voordat je überhaupt met het zoeken naar beelden kunt beginnen, is het belangrijk eerst wat onderzoek te doen. Zo ook naar jouw merkpersoonlijkheid. Ken je de archetypen van Jung? Daar is een blog op zich over te schrijven, dat doe ik dus niet, dus zoek ze vooral even op. En pak ze er eens bij, bekijk welke archetypen bij jouw organisatie, merk of onderneming passen. Doe dit niet alleen, maar laat ook collega’s (en nog waardevoller: je klanten) archetypes kiezen. Het levert je waardevolle informatie op over hoe jij gezien wordt. Want ben je een Jester, Everyman of Magician? En ben je dat of wil je dat graag zijn?

Wat je doet, hoe je handelt, wat je zegt en laat zien; aan de basis van dit alles staan jouw merkwaarden. Kies ze dus goed. Zo zijn je merkwaarden ook bepalend voor tekst en beeld. Of je kiest voor avontuurlijk, humor, dynamisch, energiek of traditioneel; je kunt je voorstellen dat daar stuk voor stuk andere beelden bij passen. Bijvoorbeeld onderstaande foto’s, allemaal fashion, maar dat de merkpersoonlijkheid van alle drie verschillend is, zie je zo.

Ga dus eerst aan de slag met het benoemen van je merkwaarden en ga stoeien met merkpersoonlijkheden. Zet alles eens overzichtelijk op een rij en ga voorzichtig eens opzoek naar beeld dat aansluit op de waarden die je op papier hebt gezet. Kijk in eerste instantie eens naar compositie, kleurgebruik en sfeer. Het is een eerste oefening, want goed beeld selecteren uit een beeldbank of een fotograaf briefen voor een fotoshoot, doe je uiteraard op basis van meer elementen.

Beter scoren met e-mailmarketing: ga A/B testen!

E-mailmarketing, ga A/B testen!

Vraag jij je het volgende ook wel eens af?

  • Valt deze of juist die andere onderwerpregel beter op in de mailbox van mijn lezers?
  • Zien mijn lezers liever een grote foto of juist meerdere kleinere?
  • Lezen ze liever een interview of gewoon een artikel in de nieuwsbrief?
  • Kopen mijn lezers meer producten wanneer ik meer producten in mijn nieuwsbrief plaats of raken ze juist de draad kwijt?

Herkenbare vragen die je jezelf wel eens stelt wanneer je weer een nieuwsbrief in elkaar aan het zetten bent? Of vragen waar je het wel eens met je collega’s over hebt? We denken dat dit het beste is of dat dit het beste werkt. Vaak allemaal op onderbuikgevoel. Maar weet je dat je veel elementen van e-mailmarketing ook gewoon kunt testen?

Ik werk voor mijn opdrachtgevers met Mailchimp. In Mailchimp kun je variabelen testen. Bijv. je onderwerpregel of specifieke content. Naar een deel van je mailbestand worden allebei de varianten (A en B) gestuurd. Na een aantal uur analyseert Mailchimp welke versie beter scoort op basis van openrate of clickrate. Die versie wordt dan automatisch naar de rest van je mailbestand gestuurd. Het grootste gedeelte van je mailbestand ontvangt de meest succesvolle nieuwsbrief. Fijn, toch?

Vergeet de testen die je doet niet ergens vast te leggen. Zo weet je wat je al eens getest hebt en kun je de resultaten makkelijk terugvinden en toepassen op je volgende nieuwsbrief.

Geen idee wat je moet testen? Wat dacht je van:

  • Onderwerpregel; verstuur identieke mails met een verschillende onderwerpregel. Bijv. kort en lang. Of kies specifieke woorden die je wilt testen.
  • Afzender; verstuur je nieuwsbrief namens een persoon of namens een organisatie.
  • Inhoud/content; welke onderwerpen scoren beter? Welke onderwerpen moet je bovenaan plaatsen en welke juist niet?
  • Content/beeld; maak twee varianten (gelijke tekst) met verschillende beeld en bekijk welke variant het beste scoort.
  • Verzendtijd; welk tijdstip scoort de hoogte openingsratio?

Met mij eens sparren over jouw e-mailmarketingstrategie?
Mail me en we plannen snel een afspraak!

#Grammie

Alles over Instagram: GRAMMIE

Ben jij een echte Instagram-lover?
Of ben je alle ins & outs van dit social medium nog aan het ontdekken?

Hoe dan ook, Grammie is misschien wel iets voor jou. Grammie is een fijne mix van praktische tips, inspirerende voorbeelden (van accounts-to-follow tot stories) en leuke verhalen. En dat gewoon allemaal verpakt in papieren magazine. Niks online. Gewoon offline doorbladeren, genieten van de mooie vormgeving en uiteindelijk online toepassen. En dat wel 161 pagina’s dik.

Ik heb het met veel plezier gelezen en gelijk wat praktische tips doorgevoerd in mijn Instagram-bio. Mocht jij nou ook opzoek zijn naar inspiratie en ’to do’s’ voor je Instagram profiel; lees Grammie dan zeker even.

Hoe ik het er vanaf breng?

Ook ik moet nog een heleboel leren, maar neem gerust een kijkje op mijn Instagram profiel. En mocht je zin hebben: hartjes uitdelen & iemand volgen is gratis : )

Kun je ook vormgeven? Een aantal handig apps!

Vormgeven, handig apps, content

“Kun je misschien ook vormgeven?”

Hoe vaak ik die vraag wel niet heb gehad. Marketeers of communicatie experts moeten tegenwoordig van alle markten thuis zijn. Als het even kan dus ook vormgeven. En eerlijk is eerlijk, het is ook wel makkelijk als je zelf je plannen ook nog eens mooi kunt opmaken of je je social media post kunt voorzien van passend beeld. Uitgebreide kennis van Photoshop, InDesign of Illustrator heb je dan echt niet persé nodig.

Handige apps

Er zijn enkele tools die handig zijn wanneer je niet alle Adobe skills bezit, maar toch iets leuks wilt maken. Zo is er Adobe Spark. Hier kun je eenvoudig gratis online een account maken. Hier kun je gebruik maken van bestaande thema’s die je stap voor stap kunt bewerken of zelf met een blanco pagina starten. Vaak kun je ook direct het juiste formaat (bijv. Instagram-vierkant) selecteren. Adobe Spark is voorzien van mooie filters, opmaakelementen en lettertypes. Het is gebruiksvriendelijk en eenvoudig. Binnen een paar clicks heb je zo iets moois gemaakt.

En heb je op je mobiel ‘Pic Collage’ al gedownload? Een handige app om collages te maken, tekst in je foto’s te plaatsen, kaders en filters toe te passen en ze snel te posten. De app heeft ook wat ‘photoshop’ opties; bijvoorbeeld elementen vervagen/wegpoetsen in je foto, kleuren bijstellen of een focus aanbrengen. Handig wanneer je onderweg bent en een foto net even wilt bijwerken voordat je deze post. Wanneer je gebruik maakt van de gratis app, krijg je een ‘Pic Collage’ logo in je beeld. Voor eenmalig € 2,99 kun je deze optie ‘afkopen’ en heb je geen last meer van ongewenste logo’s in je kunstwerkjes .

Succes!

Het Marketingloket, Nelien

Social media voorbeeld #WORLDNUTELLADAY

Nutelle, Inspiratie, Content

Ze circuleren al even op internet, maar blijven leuk. Deze voorbeelden van Nutella voor wat betreft Social Media posts op Instagram. Je product elke keer weer op een andere creatieve manier onder de aandacht brengen. Dacht je dat je alles wel verzonnen had?

Bekijk deze voorbeelden en wellicht brengen ze jou ook nog tot nieuwe ideeën! #HappyNutellaDay

Bekijk het Instagramaccount van Nutella
Of bekijk enkele uitgelichte #content voorbeelden van DoraSeeks