E-mail

Hoeveel e-mailnieuwsbrieven krijg jij elke dag in je Inbox binnen? En misschien dat nog wel geen eens, maar blijven ze allemaal in je SPAM steken. Het is dus best een opgave om tussen al die mails op te vallen. Je maandelijkse e-mailnieuwsbrief op de automatische piloot opstellen, is niet meer voldoende. Als e-mailmarketeer moet je creatief zijn en aan de slag met data. En dat laatste, data slaan we vaak over, ik zet wat punten voor je op een rijtje en hoop je zo toch te kunnen motiveren eens wat vaker in je e-mail statistieken te duiken.

Succesvolle e-mailnieuwsbrief opstellen,
dan is data is jouw vertrekpunt

Ik zei het al; niet het leukste onderdeel, maar wel zo belangrijk. Cijfers. Of nog erger: statistieken. Wanneer ik een nieuwe e-mailnieuwsbrief moet gaan maken, kijk ik eerst naar de cijfers. Welke nieuwsbrief scoorde goed qua opens? Welke items scoren goed qua clicks. Zo pik ik de succesvolle items eruit en neem die mee in mijn volgende nieuwsbrief. Enkele tips om eens goed te kijken naar je openingspercentage en je clicks.

Verbeteren van je openingspercentage

– Hoe wordt de afzender van de mail weergegeven? Standaard hallo@hetmarketingloket.nl of heb je dit gepersonaliseerd in bijvoorbeeld Nelien van Het Marketingloket. Het zijn kleine dingen, maar het maakt nog al verschil.

– Bekijk welke onderwerpregels het beste scoorden? Kun je daar een patroon in ontdekken? Welke woorden gebruikte je?

– Het tijdstip van versturen. Heb je een vaste dag? Vast moment? Of doe je maar wat? Experimenteer welke dag voor jou het beste is om jouw e-mailnieuwsbrief te versturen.

Verbeteren van je clicks

– Kijk goed naar de mails en bekijk welke onderdelen het beste scoorden: wordt er het meest geklikt op afbeeldingen? Of op tekstlinks? Maak je gebruik van buttons? Welke kleuren gebruik je? Zijn alle onderdelen van je nieuwsbrief klikbaar? Video?

– Kijk goed naar je inhoud: welke onderwerpen scoorden goed?

– Zijn dat berichten waarin je portfolio centraal staat (je werk of een interview met je opdrachtgevers) of juist je team? Of krijgen de nieuwsitems over je producten of diensten de meeste clicks? Inventariseer welke onderwerpen het goed doen in je nieuwsbrief.

Best wat werk, maar alles wat je opmerkt is waardevol en verhoogt de kans meer succes bij je volgende nieuwsbrief. Zet de belangrijkste punten voor jou in een dashboard. Simpel Excel document is al voldoende. Werk dit elke keer bij. Zo blijft het behapbaar qua tijd en kun je stap voor stap je e-mailmarketing optimaliseren.

Denk je ‘dat is belangrijk en wil ik ook’ maar kom je er niet aan toe, stuur me een berichtje.
Een analyse van jouw e-mailmarketing kost niet veel tijd en vraagt een kleine investering die je snel weer terug hebt verdiend wanneer jij alleen nog maar ‘kick-ass’ nieuwsbrieven de deur uit doet. Succes!

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag