Easy peasy lemon squeezy

marketing voor beginners

Ik maak marketing graag makkelijk voor je. Of je nou een beginner bent in het ondernemersvak of al even bezig bent, je bedrijf runnen kost al tijd genoeg, dus laten we marketing vooral niet te moeilijk maken. En ik geloof dat dat kan. Makkelijke marketing of marketing voor beginners; hoe je het ook wilt noemen, ik help je graag opweg met een paar tips.

 

1. Blijf dichtbij jezelf

Ik ga er vanuit dat je je bedrijf bent begonnen omdat je ergens in gelooft, een droom hebt en je op een missie bent. Het waarmaken van die droom is vaak een jarenplan.

Knip je droom op in doelen. Zie het als tussenstappen die je moet zetten om je droom te realiseren. Misschien is het zelfs wel nodig om je doelen weer op te knippen in concrete acties om zo gericht aan jouw droom te werken.

Maak het jezelf makkelijk marketing poster - invullen
Dromen, doelen, acties
Je zet als ondernemer marketing in om jouw ondernemersdroom waar te maken. Om dit consistent en succesvol te doen, tijdens al die jaren dat jij aan je droom werkt, is het belangrijk het makkelijk voor jezelf te maken en dichtbij jezelf te blijven. Dan is de kans het grootst dat jij het vol blijft houden.

Kies geen ingewikkelde strategie wanneer je toch al weet dat je het niet vol gaat houden. Kies voor social media die je leuk vindt om bij te houden. Begin niet aan een blog wanneer je niet van schrijven houdt. Ga vloggen wanneer je graag voor de camera staat. Zet marketing in op jouw manier. Uniek, authentiek & eigen.

“Marketing voor beginners. Maak het jezelf makkelijk. Blijf dichtbij jezelf. Dan komt groei en succes vanzelf”

2. Marketing (mix) voor beginners

Ken je de p’s? Je hebt er vast wel eens van gehoord. Er zijn er tegenwoordig wel zeven, maar ik houd het vaak bij de oorspronkelijke vier: product, prijs, plaats, promotie.

De marketing p’s gaan al way back. Ze bestaan al zo lang, maar ik blijf het een prettige manier vinden om ondernemers op weg te helpen met marketing. Ik denk dat het een handige invuloefening is om je producten even op hoofdlijnen na te lopen. Gewoon een simpele check of je aan alles gedacht hebt. Of alles nog klopt. ⁠

Alsjeblieft, een paar vragen per P om je op weg te helpen er invulling aan te geven:⁠


🅿️ Product⁠

Lever je een product of dienst? Fysiek of digitaal? Wat is de wow-factor van jouw product of dienst? Waarom moet iedereen dit kopen?⁠ Met welke redenen koopt jouw doelgroep dit product? Is het iets alledaags of luxe? Verkrijgbaar in meerdere kleuren en/of varianten? Welke vergelijkbare producten zijn er op de markt?


🅿️ Prijs⁠

Wat is de prijs van mijn product? Wat is de waarde van mijn product voor de klant? Werk ik met een vaste prijs of heb ik een variabel tarief? Werk ik met strippenkaarten of met abonnementen? Geef ik korting? En wat is mijn eigen marge eigenlijk?⁠ Hoe zit mijn verdienmodel in elkaar?

🅿️ Plaats⁠

Waar winkelt mijn doelgroep eigenlijk? Shopt mijn doelgroep online? En waar dan? Verkoop ik via Bol.com of een eigen webshop? Ga ik voor exclusief verkrijgbaar of kun je mijn product juist overal vinden? Verkoop ik via Instagram of Facebook?⁠ In welke winkel wil je liggen? Welke plek in het schap wil je innemen? Ligt jouw product bij de kassa of ergens achterin de winkel?

🅿️ Promotie

Wie is mijn doelgroep? (Tip: maak een moodboard) Op welke social media zit mijn doelgroep? Welke kanalen gebruik ik zelf graag? Welke unieke boodschap ga ik gebruiken? Hoe ga ik mijn product lanceren? Ga ik adverteren? Waar dan? Welke actie past goed bij mij? Wat doen anderen? Val ik wel genoeg op? ⁠Wat doe ik offline? Wat doe ik online?

Marketingmix
Unieke marketingmix

 3. Begin met een makkelijk marketingplan

Om te voorkomen dat je zomaar wat gaat doen, raad ik je aan jouw marketingplan te schrijven. Nee, dit hoeft echt geen dik plan te worden. Liever niet zelfs. Houd het kort, praktisch en actiegericht. Teken, knip en plak; maak het jouw eigen marketingplan.

Wanneer je het opschrijft, kun je verbindingen leggen (wie is je doelgroep, waar shopt jouw doelgroep, ligt jouw product op die plek?) en kun je spieken wanneer het nodig is. Want je droom maak je niet in één dag waar, dus je zult op de lange termijn vast moeten houden aan de juiste koers. Jouw koers. Dan is het fijn wanneer je terug kunt pakken op jouw plannen en ideeën. Zo kun je gericht de juiste stappen zetten en werken aan jouw groei, succes en jouw droom.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw marketingaanpak? Beginner of niet, ga aan de slag met de Maak het jezelf makkelijk marketing poster. Een A2 werkvel waar jij zelf stap voor stap je marketingplan gaan opstellen. Uiteraard met heel veel tips en instructies van mij. Klaar? Hang ‘m op, zodat je af en toe kan spieken. Blijf je zeker op koers & kun je jouw dromen waarmaken.

Maak het jezelf makkelijk marketing posters