Inspelen op trends & ontwikkelingen

Lees blogs, luister naar Podcasts, bekijk vlogs, duik in Pinterest, abonneer je op relevante nieuwsbrieven, volg online trainingen en workshops, lees een boek, Google, kijk een documentaire, praat met andere ondernemers en houd gewoonweg je oren en ogen open… ⁠

Voor alle ondernemers
In welke branche je ook ondernemer bent, het is belangrijk om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen binnen én buiten je vakgebied. Kijk alleen al terug naar alle ontwikkelingen van het afgelopen jaar (massaal thuiswerken, online vergaderen, op afspraak winkelen, online shoppen, vakantie in eigen land etc. etc.) en hoe die van invloed zijn op ons leven. ⁠

Spot trends vanaf je eigen bank:

1️⃣ Zet een kop koffie of thee, pak je tablet, laptop of mobiel, zak onderuit op de bank en open Google of YouTube (of een ander kanaal, denk aan zoeken met de juiste hashtags). Zoek op trends binnen jouw vakgebied, maar ook maatschappelijke trends of trends in consumentengedrag en wat dacht je van trends op het gebied van online? ⁠

2️⃣ Maak een lijstje van relevante trends die je tegenkomt. Sla niks over. Je hoeft echt niet direct overal een antwoord op te hebben. Maar door je eigen lijstje op te stellen, heb jij ze scherper op je vizier. Heb je niet nu gelijk een idee komt het wellicht later wanneer in gesprek bent met iemand, buiten bent of onder douche staat…⁠

3️⃣ Pak je lijstje er zo nu en dan eens bij. Het zijn allemaal kansen. Wellicht valt er op een gegeven moment een kwartje en kun je, met een simpele aanpassing van je product of dienst, inspelen op een ontwikkeling of trend. Of misschien verzin je wel iets helemaal nieuws om toe te voegen aan je assortiment. ⁠

Echt, al is het maar een half uurtje, verdiep je in trends & ontwikkelingen die je volgend jaar tegen kunt komen. Dan weet je wat je kunt verwachten, kun je je voorbereiden en straks je kansen pakken (denk aan: maak relevante content, tweak je product zodat het past binnen de trends, denk aan een nieuw of ander verkoopkanaal)! 🔥

Let’s go, word je eigen trendwatcher! 👁️‍🗨️🌈

P.S. Wist je trouwens dat ’trends & ontwikkelingen’ ook een belangrijk onderdeel vormen van jouw marketingplan

Als je doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg

Doelen halen

Volgend jaar betere resultaten?⁠
Ja, toch! Daar gaan we toch voor?⁠

Ga dan niet op de automatische piloot verder, maar denk na over je marketingactiviteiten voor het nieuwe jaar. ⁠

Kijk bijvoorbeeld eens naar je resultaten; welk kanaal of welke actie heeft dit jaar voor de meeste omzet (meeste klanten, meeste offerte aanvragen) gezorgd? Is het social media of toch je ijzersterke maandelijkse digitale nieuwsbrief? En wat werkte juist niet voor je? ⁠

Welke doelen heb je voor 2022 gesteld? Hoe ga je die behalen? Welke marketingacties moet je daarvoor inzetten? Ga je je richten op het vergroten van je zichtbaarheid en nieuwe klanten aantrekken? Van incidentele klanten vaste klanten maken? Of proberen meer omzet te halen uit je bestaande klanten? ⁠

Samenvatting: je wilt knallen toch volgend jaar?⁠
Ga dan ook je marketing anders aanpakken. ⁠

Sparren? Boek je marketingkoffie! ⁠
Stuur me een DM en we plannen jouw 1-op-1 adviesgesprek nog dit jaar zodat jij volgend jaar het verschil kunt maken!

De koffie
staat klaar

Heb je een vraag, wil je kennis maken of denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen? Laat dan gerust van je horen. Stuur via onderstaand formulier een berichtje en je hoort snel van mij.

Het Marketingloket maakt marketing makkelijk. 

stel mij een vraag

Je online zichtbaarheid vergroten

“Te zien, met onze ogen waar te nemen = zichtbaarheid”


Mijn tips voor het vergroten van je offline + online zichtbaarheid:⁠

1. Werk aan je herkenbaarheid⁠
Je hebt niet voor niets een huisstijl. Zet ‘m consequent in! Gebruik je huisstijlkleuren, lettertypes, favoriete beelden, woorden & emoticons. ⁠

2. Vergeet offline niet – ga voor de mix!⁠
Voor mij draait het om de mix tussen on- en offline. Ook offline moet je voldoende zichtbaar zijn. Ik stuur mijn (potentiële) opdrachtgevers regelmatig een kaartje. Uiteraard in mijn opvallende huisstijlkleuren. Verstuur jij regelmatig dingen per post: sluit dat dan voor 100% aan op jouw huisstijl. Denk aan de enveloppe, sluitsticker, offertepapier, opmaak van je factuur tot en met het briefje waar jij je boodschap op hebt geschreven. Heb je een werkplek buitenshuis? Hoe is jouw zichtbaarheid daar? Hangt er een bord op de gevel? Heb jij je flyer ook in het folderrek zitten? Staat jouw stoepbord buiten? ⁠

3. Kijk eens rond⁠
Welke mogelijkheden heb jij in je omgeving? Waar zit jouw doelgroep? Misschien is een advertentie in de wijkkrant of poster op het prikbord in het buurthuis (waar elke week allerlei activiteiten plaatsvinden en jij misschien niet, maar jouw doelgroep wellicht wel komt) helemaal geen verkeerd idee. ⁠

4. Wie kan jou helpen⁠
Vaak willen we onze zichtbaarheid vergroten met als doel nieuw publiek aan te trekken. Blijf dan niet binnen je eigen cirkeltje hangen. Wie kan jou helpen? Misschien kun je als lokale ondernemer eens wat delen (inhoudelijke tips om buurtgenoten te helpen, zegt niemand ‘nee’ tegen) op de FB-pagina van jouw woonplaats. Of een bericht verzorgen in de digitale nieuwsbrief het buurthuis of de bibliotheek in het dorp? Werk samen met andere ondernemers. Deel elkaars content.⁠

5. Blijf bij jezelf⁠
Belangrijkste is blijf bij jezelf. Ga niet ineens ansichtkaarten versturen omdat ik dat doe. Kies jouw manier. Dan is het makkelijk (en ik ben er om het makkelijk voor je te maken), leuk en houd je het, het aller-langst vol. En dat is wat je wilt. Want zichtbaarheid creëer je niet in een dag. Het kost je tijd & dan kan het maar beter leuk zijn! ⁠

Mijn favoriete marketingtools

Hieronder vind je een handig lijstje met mijn favoriete marketingtools – van programma’s tot boeken – en hulptroepen waar ik als ondernemer graag mee werk. Ze maken delen van mijn werk makkelijker zodat ik mij zoveel mogelijk bezig kan houden met de dingen waar ik goed in ben en die ik leuk vind: marketing voor jou makkelijk maken.

Mijn favoriete tools voor vormgeving:

CANVA

Canva is een top tool wanneer jij zelf aan de slag wilt met vormgeving. Je kunt het zo gek niet bedenken en je kunt het maken in Canva: van social media posts, tot zoom-achtergronden en posters tot websites. En je hoeft geen designer te zijn.

Ga voor de betaalde versie om je eigen huisstijl te kunnen uploaden en consistent al je ontwerpen te creëren.

ADOBE SPARK

Adobe Spark is de online tool van Adobe (van o.a. ontwerpprogramma’s Photoshop, Illustrator en InDesign) die ik gebruik voor het maken van nieuwbrieven in de vorm van super visuele one-pagers.

Spark werkt simpel; het is plug and play. Met de betaalde versie kun je je huisstijlelementen uploaden om zo al je uitingen te maken in jouw unieke huisstijl.

PIKTOCHART

Nog zo’n fijne online tool: Piktochart. Met Piktochart maak ik voor mijn opdrachtgevers infographics. Met toffe pictogrammen, afbeeldingen, lettertypes en kleuren kun je een boodschap al snel vertalen in een visueel verhaal.

Piktochart zit bomvol voorbeelden, dus heb je even geen inspiratie, kun je hier ontzettend veel ideeën opdoen.

Mijn favoriete tools voor
ondernemen + organiseren:

Sorry, ik wil hier even pleiten voor PowerPoint.

Ja, sorry, ik wil hier even pleiten voor PowerPoint. Ik vind het een top tool. Veel mensen denken dan aan saaie presentaties op een groot scherm. Maar hé, er kan veel meer met PowerPoint. Ik schrijf er regelmatig mijn plannen in – vaak in een liggend document (ja, ik wil ook opvallen als ondernemer, ik doe dat o.a. door mijn plannen op een liggend A4 aan te leveren)- of bouw er planningen in. Wat het ook is, ik kan alle kanten op in PowerPoint en deel zo mooi mijn eigen pagina’s. Makkelijker dan in Word. Ik werk met pictogrammen, kleuren, lettertypes, tabellen en maak mijn eigen sjablonen in mijn huisstijlkleuren. Ik kan in PowerPoint alles veel beter vormgeven dan in Word. Ik zou zeggen; probeer het ook eens, geef PowerPoint (naast alle toffe online programma’s) eens een kans.

Trello helpt mij al mijn ideeën te ordenen.

De gratis versie van Trello helpt mij al mijn resultaten, ideeën, plannen en wensen te ordenen. Een bord voor het monitoren van mijn omzet, een bord voor mijn Social Media kanalen, een bord voor blog ideeën, een bord met mijn website wensen. Hier sla ik alles op en begin ik, op mijn -Whoehoe, it’s Maandag- bord, elke maandagochtend mijn werkweek. Werkt tof. En nog mooier, je kunt het met fijne foto’s (ook eigen!) en kleuren helemaal naar jouw smaak inrichten.

Dropbox is vanaf dag 1 mijn grootste vriend.

Ik heb vanaf dag 1 vanuit Dropbox gewerkt. Al mijn mappen en bestanden staan daarin. Ideaal. Zo kan ik altijd en overal bij al mijn documenten. Heb ik een keer mijn laptop niet bij mij kan ik op iedere willekeurige computer online inloggen bij Dropbox en ik kan bij al mijn bestanden. Mocht mijn laptop sneuvelen, ik denk er liever niet aan, maar toch; ik kan ergens anders inloggen en overal bij. Soms deel ik een map met een opdrachtgever. Heel handig wanneer we samen aan iets werken, bijvoorbeeld het vullen van een contentkalender of het zoeken en opslaan van geschikte beelden.