Je hebt een mooie website, een blog, Facebookpagina, Instagram account, Google mijn bedrijf vermelding, LinkedIn bedrijfspagina en wellicht doe je ook nog aan TikTok en Twitter? Misschien neem je zo nu en dan ook nog een Podcast of Webinar op. Kortom, er gaan heel wat uren zitten in je online aanwezigheid. Uren waarin je ook gewoon geld kunt verdienen.

Ondernemer kies gericht je social media kanalen
Laat je niet gek maken door wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. Kies voor, naast het bijhouden van je website (je online visitekaartje, daar kun je niet omheen) en blog of podcast, voor het actief werken met 1 of 2 social mediakanalen. Kies kanalen waar jouw doelgroep aanwezig is, maar ook social media die passen bij jouw bedrijf en bij jouw persoonlijke voorkeur. Onderschat je eigen voorkeur niet, want doen wat je leuk vindt, zorgt er voor dat jij het, dag in dag uit – ook zonder  inspiratie – volhoudt.

Maak unieke content
Maak voor deze twee kanalen unieke content. De frequentie bepaal je zelf. Ben daarin realistisch; nu zit je misschien barstensvol leuke content ideeën, maar hoe zit dat over een half jaar? Kies voor een frequentie die je waar kunt maken en ook op de lange termijn vol kunt houden. Liever 1x per week inhoudelijke en kwalitatieve content dan dagelijks lege content. Bekijk hier meer tips voor jouw contentmarketingplan.

Ondernemen & social media strategie
Omdat je naast ondernemer ook niet nog eens als online marketeer aan de slag wilt binnen je eigen bedrijf raad ik je aan te werken vanuit een social media strategie. Met een strategie weet je zeker dat je consequent aan het bouwen bent aan je online zichtbaarheid in plaats van te schieten met losse flodders. En het bespaart je tijd. Je kunt doelgericht met je social media aan de slag. In je social media strategie omschrijf je jouw ideale klant (persona) voor wie je content gaat maken, geef je aan wat je doelen zijn en voor welke contentrubrieken (het werken met rubrieken maakt je het leven als ondernemer een stuk makkelijker) je kiest aangevuld met een contentplanning.

Nee, het hoeft geen mega dik plan te worden. Ik wil je juist vooral adviseren dit beknopt te houden, boven je bureau te hangen, zodat je er keer op keer naar kunt kijken en effectief en constructief met je social media aan de slag kunt gaan.

Content doorplaatsen
Mag ik dan echt maar aan de slag met twee social media kanalen? Nou, laten we voorop stellen dat je zelf de baas bent en dus zelf een keuze maakt voor het aantal kanalen. Maar je kunt je tijd maar één keer besteden, dus ik adviseer je een keuze te maken voor 1-2 social media kanalen waarvoor je nieuwe unieke content gaat maken. En waarop je actief aan de slag gaat om er alles uit te halen. Je schrijft je social media strategie voor die kanalen. Daar ligt je focus en die moeten je helpen je marketingdoelstellingen te behalen. Daarnaast kun je natuurlijk altijd de content die je voor die twee kanalen maakt doorplaatsen op andere kanalen zodat je ze niet helemaal links laat liggen en daar wel zichtbaar bent. Maar je ontwikkelt niets nieuws voor die kanalen.