Wanneer je een campagne wilt ontwikkelen of product wilt lanceren start je met onderzoek naar je doelgroep. Wie is jouw doelgroep? Wat zijn specifieke kenmerken van jouw doelgroep? Welk taal- en beeldgebruik past bij jouw doelgroep. We proberen zo veel mogelijk over onze doelgroep te weten te komen en in kaart te brengen. Bijvoorbeeld in de vorm van een persona. Heel waardevol om alle stappen die je zet te toetsen aan jouw doelgroep.

Weerstand herkennen & weerleggen
We gaan er vaak vanuit dat jouw doelgroep blij is met wat je maakt of communiceert. Maar denk je, vooraf, ook wel eens aan de weerstand die ze kunnen hebben?

Ik werk veel voor (semi-) overheidsinstellingen en dan voornamelijk gericht op duurzaamheid, klimaat en milieu. Ik schrijf plannen om het klimaat- en waterbewustzijn van inwoners te vergroten en ontwikkel campagnes en acties om inwoners daadwerkelijk aan te zetten tot ‘handelen’ (schaf een regenton aan, koppel die regenpijp af of leg een groendak aan). Onderwerpen waar niet elke inwoner op zit te wachten. Of onderwerpen waar iedereen een eigen duidelijke mening over heeft.

Daarbij denk ik uiteraard na over mijn doelgroep. Wie is dat? Welke gemeenschappelijke kenmerken hebben zij? Voornamelijk mannen of vrouwen? Welke leeftijdsgroep? Hoe kan ik ze het beste bereiken? Zitten ze op social?

Vanaf nu komt daar dus bij dat ik nadenk over weerstand. Welke weerstand kan mijn doelgroep hebben ten aanzien van mijn actie? En hoe kan ik het beste inspelen op/ omgaan met die weerstand. Wat wordt mijn communicatieboodschap?

Training gedragsverandering
Nadenken over weerstand heb ik geleerd tijdens de tweedaagse training gedragsverandering. Daar leerde ik welke verschillende vormen van weerstand er zijn en hoe je op elke weerstand anders moet inspelen. Blijven strooien met argumenten of cijfers heeft soms zin, soms ook niet. Goed om te weten wanneer je wat moet doen om jouw doelgroep ‘mee’ te krijgen.

Samen eens sparren over jouw uitdaging en weerstanden die daarbij een rol kunnen spelen?
Ik denk graag met je mee. Stuur me gerust een berichtje